Vissza-visszatérek kedves Kosztolányimhoz, Esti Kornélhoz. Megunhatalan.
Még mindig Esti
- egy undorító
csókról, a megváltozhatatlanról és a tengerről -
3. fejezet
.................................................................................................................................................................
Esti Kornél egy kalandja a vonaton: a fiatal Esti meg
akarja ismerni a világot. Az embereket. A tengert. Nyomasztó utazás az első. A
vonatfülkében egy édesanya és annak fogyatékos lánya az útitársa. A narrátor
hosszan időz bemutatásukkal. („Abban
a másodosztályú fülkében, ahova először nyitott be, csak ketten voltak: egy
úriasszony meg a leánya. Köszönt nekik. Az asszony néma főbólintással fogadta
ezt, jóindulatúan, de kimérten, mintegy tudomására hozva, hogy a barátságos
semlegesség álláspontjára helyezkedik. Ő belenyomorította a hálóba kosarát, s
az ablak melletti ülésre telepedett. Szemben vele ült az asszony, az asszony
mellett a leány, vele rézsút szemközt.”)
A meleg családi fészekből először kilépő Esti
eleinte egy olasz könyvet olvas, de egyre inkább az asszonyt figyeli. Lelki álarcosbálnak tekinti az utazást,
s a vonatfülkében összezárt emberekről azt mondja: “Itt az idegen emberek élete mintegy keresztmetszetben - egyszerre és
tömörítve - jelenik meg előttünk, akár egy regényben, melyet találomra felütünk
valahol a középen.” Otthon, az önképzőkörben “nem megvetendő irodalmi munkássága” áll mögötte, úgy érzi, itt is
ezt fogja folytatni.
Izgatottan figyeli útitársait. Azt gondolja, az élet kaland, az írónak ezt kell lejegyeznie.
Izgatottan figyeli útitársait. Azt gondolja, az élet kaland, az írónak ezt kell lejegyeznie.
Mohón, de
nem észrevehetően figyeli az asszonyt. S itt találkozik először az élet
megváltoztathatatlan nyomorúságával, amely keresztbe húzza az élet= izgalmas
kaland naiv elképzelését.
Az asszony
méltósággal viselt fájdalmát, a szerencsétlen lány közeledését. Nem a lány
érdekli - bár csókjától undorodik - hanem az asszony. Az asszony mérhetetlen
fájdalmát, tehetetlenségét, fájdalmában is emberi tartását és a lánya iránti
feltétlen szeretetét. A megváltoztathatlanság elviselését.
Esti már
nem az élményt keresi. Megérti, hogy nem változtathat mindezen. Az együttérzés
az egyetlen, amit tenni tud. De tovább is lép. Itt fogalmazza meg írói-költői
hitvallását, irodalomszemlélete miértjét. Azt, hogy – bár segíteni nem tudunk a
mérheteen fájdalmon, de irodalmi művé nemesíthetjük. Itt válik a még fiatal
gyermek felnőtté. Milyen nagy változás ez Estiben az éjszakai vonatélmény
hatására!
“Én
írónak készülök – próbálja megfogalmazni az asszonynak. Ha egyszer majd
megtanulom ezt a nehéz mesterséget - mert méltóztassék elhinni, ezt tanulni is
kell: folyton virrasztani, szenvedni, megérteni önmagunkat és másokat,
kegyetlennek lenni önmagunkhoz és másokhoz -, szóval akkor, egyszer talán meg
is írom ezt. Nagyon nehéz téma. De engem ilyesmi érdekel. Olyan író akarok lenni, aki a lét kapuin dörömböl, s a lehetetlent
kísérli meg. Ami ezen alul van, azt
lenézem.”
A próbálkozás gondolat marad, mint ahogy az is,
mit válaszolt volna az asszony. A 2 ember arcából minden kiolvasható.
Az is figyelmet érdemel, ami a nyomasztó
éjszaka után történik. Estit lenyűgözi a tenger, eggyé válik vele, élvezi
hullámait, egyesül a világ e misztikus csodájával. Már nem is gondol útitársaira
“Tudta,
hogy ezután nem érheti nagyobb baj. Az a csók és ez az út fölszentelte
valamivé….”
Lehet-e ennél jelentősebb hitvallás
Kosztolányitól?
Aligha.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése