2015-10-22

MÓRICZ:ROKONOK

Móricz Zsigmond: Rokonok (1932)


BEVEZETŐ
Móricz  helye az irodalmi kánonban
Jókai, Mikszáth epikájának folytatója és megújítója. JM áradó mesélő kedve, MK anekdotikus ábrázolásmódja megvolt benne, de minden epikus művei tragédiát rejtenek magukban. A világot megváltani akaró, jobbító szándékú hősök elbuknak, lehúzza őket környezetük. Nem egy regényét színpadra vitték, filmet készítettek belőle, igazolván a drámaiságot és a művek aktualitását.



FILMEK
·         2006: Szabó István: Rokonok (2x is filmre vitték, először 1954-ben)
·         1960: Ranódy László: Légy jó mindhalálig
·         1971 Árvácska (melyben a kis árva lányt alakító Czinkóczi Zsuzsát fedezik fel)
·         1971, 2012 Pillangó, stb.
REGÉNYEI -  REALIZMUS (kivéve a Sárarany: Turi Dani nem tud uralkodni testi vágyain -  naturalizmus)
·         A Sáraranyban(1911) Turi Dani a falu életét akarja megváltoztatni, belebukik.
·         A fáklya(1917) a vidéki értelmiség útvesztése. Matolcsi György nem lehet világító fáklya, hozzáidomul romlott környezetéhez.
·         Az Úri muri (1927) Szakhmáry Zoltán kisvárosi életben süllyed el.
·         A Rokonok Kopjáss Istvánja sem talál kiutat a korrupt kisváros panamázó világában: öngyilkos lesz.
·         Legjobban szerkesztett regénye az Isten háta mögött, a magyar Bováryné paródiája a kisvárosi élet lelket megölő világában az érettségi előtt álló fiatal szereplő ’beavatása’, ráébredés a világ romlottságára még reményt adhat, hogy megváltsa a világot.
Σ:   Egyazon hősök a romlott világ útvesztőjében.
NOVELLISZTIKÁJA – ÚJSZERŰ PARASZTÁBRÁZOLÁS
NATURALIZMUS - REALIZMUS
·         Osvát Ernő fedezte fel
·         1. publikációja a Hét krajcár (1908) – a szegénység nem pusztítja el a lelket!! (az anya játékosan keresi a krajcárokat – a kisfiú csak a mű végén látja a tragédiát -> anyja súlyos betegségét: „vér volt az, az ő drága vére…”. ha azzal fejeződne be a novella, hogy a koldus adja nekik az utolsó krajcárt, egy jól megkomponált anekdota lenne - > így drámai kiáltás gyermekkora mélyéről-
·         először naturalista novellák (Tragédia) – a szegénység eltorzítja az embert (kienni Sarudyt a vagyonából – egyetlen vágya az ösztönembernek
·         azután: hogyan pusztítja a lelket a háború
·         azután a pusztító erő megjelenése – gyilkosság (Barbárok)
·         Kelet Népe c. folyóirat: a népi írók mozgalma, akik a magyarság felemelkedését a parasztság felemelkedésében látják – irodalmi szociográfiákat írnak, mint pl. Illyés Gyula: Puszták népe
(nem szabad ennyit mondani a bevezetőben, hisz 8-10 percet kaptok rá, de mindig többet kell tudnotok annál, mint amennyit mondanotok kell, nem beszélve arról, h MZS az írásbelin is lehet, ismeretlen novellája – ez jó kiindulópont ott is)
ROKONOK
(Ignotus számon kérte egy kritikájában, miért nem ír a máról – ez a regény válasz Ignotusnak)
Cím: többes számú főnév; 1. vérségi kapcsolat, 2. mki, aki benne van a bürokrácia valamelyik lépcsőfokán, 3. mki rokon, ha vki tekintélyes állást kap
Műfaja : kisregény
Stílusirányzat: realizmus
Narráció: E/3, de nem tárgyilagos, mint pl. az Édes Anna, hanem Kopjáss belső monológjaiban az ő szemével láttatja a történéseket
Téma: tragédiába fulladó lokális mese - a város kishivatalnokát főügyésszé választják (teljhatalom), így belelát a kisváros korrupt világába, amelyet bár meg akar szüntetni, miközben maga akarja a ’legnagyobb koncot’ megkaparintani, mígnem az egyik rokon szélhámossága lejtőre viszi, s ez öngyilkosságba kergeti.)
Tér/idő: MZS jelene: gazdasági válság !!! (ez a társadalmi háttér)
·          lineáris cselekményvezetés
·          alföldi kisváros (gyakori helyszín a Móricz-művekben),
·         Zsarátnok -> kitágul a tér: az egész Magyarország példájává lesz.
·         Zsarátnok városa A regény hangneme: vegyes.
·         tragikum – Kopjáss sorsa; de nem az antik tragédiákban megszokott tragikum ez, hisz nincs tragikus hős: Kopjáss sodródik…
·         irónia – a rokonok megjelenése, aztán rájön, hogy mki rokon, a városi hatalmasságok bemutatása, pl. a polgármester, Kardics bácsi;
·          gúny – a panama (nagyszabású csalás, erkölcstelen összefonódás) írói leleplezése.
·         hiányzik a humor – önfeledten nem lehet kacagni a megvesztegetésére épülő világon
Jellemek:
·         árnyalt jellemábrázolás -  Kopjáss
·         a többi szereplő zsánerjellegű – egy tulajdonsággal bemutatható
Kopjáss alakja:
·         sorsa a fejlődésregények ellentettje. Ott a hős kalandjai során megtalálja helyét a világban, élete értelmét (Goethe: Wilhelm Meister tanulóévei, Thomas Mann: A Varázshegy) < - > itt az alapvetően világjobbító szándékú kishivatalnok elveszti önmagát, beleragad az őt egyre inkább fullasztó sárba -> életét maga dobja el.


A bukáshoz vezető út legfőbb állomásai:

Kiindulópont: becsületes ember volt, környezete fejlődéséért küzdött

·         azért választják meg, mert elődje, Makróczy a város fejére nőtt, túlságosan meggazdagodott, a város Makróczy mindenén ott van (korrupcióval szerzett vagyonán, még a marháin is: ZS V (Zsarátnok városa), de az emberek azon élcelődnek, hogy azt jelenti: „zsebre váglak”
·         jó eszköznek látszik Kopjáss, hogy ez ne forduljon még egyszer elő – nem saját érdemeiért lett főügyész
·         jól emlékszik a 4 éves orosz hadifogságára
·         a legjelentéktelenebb ügyosztályon volt kultúrtanácsnok, a tanügyi és kulturális osztályon
·         10 év alatt 10 analfabétát nem tudtak megtanítani
·         meszeltethette az iskolákat (ha volt rá pénz)
·         készítette a tanyasi iskolákra való terveket, amelyek mindig csak tervek maradtak
·         a kisbérlők, a parasztok érdekeiért küzdött (hiába)
·         tudta, hogy a parasztoknak nincs pénzük iskoláztatásra, tankönyvek vásárlására

Első látogatás a polgármesternél

·         tervei továbbra is megmaradnak, DE
·          jól esik neki, hogy mki a kedvét keresi
·         útközben Kardics bácsi, a takarékpénztár igazgatója – aki eddig vissza sem köszönt neki – most beszélget vele, s kideríti, hogy rokonok, s meghívja a csütörtöki fogadóestélyre
·         már a polgármesterrel való első találkozás során észreveszi magán a változást
·         nem azt mondja, amit szeretne, hanem amit vár tőle az öreg hatalmasság
·         első interjúját nem cenzúrázza, megteszi helyette a polgármester
·         a polgármester programot kér tőle
·         mondaná, de gesztusokból megérzi, mi a jó, mi a rossza polgármesternek
·         leginkább a metakommunikáció fontos a jelenetben
·         elbeszélnek a lényeg fölött
·         zavarában – miután látja, hogy világjobbító elképzelései nem tetszenek a polgármesternek, kimondja a „varázs szót”: úgy kell tenni, hogy ’a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon’
·         első alkalommal megtanulta a városvezetés üres, kétértelmű nyelvét
·         sőt rá is licitált: „meg kell kedveltetni az emberekkel az adózást”
·         még kérdezi magától, vajon ő is ugyanolyan panamista lesz, mint a többi?
Jönnek a rokonok
·         azt mondja, hogy Mo-on a hozzáértés helyett sokkal fontosabb a megbízhatóság (rokonok)

·         pénzt kérnek
·         jó állást kérnek
·         nagybátyja szénbányát vett, erre kér Kopjásstól megrendelőket

Kardics bácsi estélye

·         már érzi, hogy befogadták
·         tündököl szép feleségével, aki kivirult kinevezése óta
·         Kardics bácsi a város legszebb villáját kínálja potom pénzért
·         mikor egész havi bérét átutalja évek óta nem látott , nehéz helyzetben lévő rokonának, csúnyán összevesznek a feleségével
·         reménytelen szerelmet érez Boronkayné Magdaléna iránt, aki őt nem méltatja figyelemre
·         házassága is válságba kerül
Lefelé a lejtőn
·         budapesti látogatása alkalmával látja, hogy nemcsak Zsarátnokra, de az egész országra jellemző a korrupció
·         megtudja, hogy a Boronkay-villát szánják neki.
·         a kaszinóban ellenzéki ismerőse (Martíny ügyvéd arra biztatja, jelentse fel Boronkayt, s jól gondolja meg, elfogadja-e a villát, mert ott minden téglát loptak (Boronkay tette tönkre a Sertéstenyésztőt – ebből gazdagodott meg)
·         persze ellenzéki barátja is arra vár, mikor juthat neki is vmi „konc” – az a világ is korrupt
·         a polgármester nem nézi jó szemmel, hogy egy ellenzékivel szóba áll, sőt a villavásárlás sem tetszik neki, azt a takarékpénztár vezetője, Kardics bácsi sürgeti
·         tépelődés
·         rájön, hogy mki benne van a panamában, egyedül ő nem
A Sertéstenyésztő-ügy
·         Kopjáss elhatározza, h utánanéz a Sertéstenyésztő panamának, s leleplezi a törvénytelenséget
·         minden aktában csalást és korrupciót talál
·         dillemmázik, fél
·         testvérbátyával találkozik titokban, neki mondja el szorongattatott helyzetét
·         a hídépítési pályázatot is korruptan kezelik
A bukás felé/ vagy a fölemelkedés felé?
·         újabb estély, most Boronkayéknál
·         ott megtudja, hogy Budapestről miniszteri biztos jön ellenőrizni a Sertéstenyésztő ügyét, mert vki feljelentette
·         Kopjáss örül, hogy végre győzhet
·         már nem ő az est középpontja
·         kerülik
·         hazafelé menet észreveszi, h a polgármester hivatali szobájában világosság van
·         másnap derül ki, miért
Az utolsó nap
·         minden fontos aktát megsemmisítettek, ami Kopjáss kezében lenne, hogy leleplezze a korrupciót
·         feljelentést akar tenni Kopjáss
·         a polgármester kineveti
·         megmondja, miért tartották eddig hivatalban:mert bár segítette a rokonait, de soha nem szerzett nekik állást a városnál
·         most olvassa fejére a polgármester, h a bányavállalkozó rokon becsapta a várost, csak a mintaszállítmány volt jó minőségű
·         a szomszéd szobában kardics bácsi végighallgatja a beszélgetést
·         szerintük most már remekül használható emberük lesz Kopjáss
Kopjáss válasza
·         a megtört embernek nincs ereje szembeszállni a városi hatalmakkal
·         önkezével vet véget életének
·         persze a város azonnal intézkedik, hisz a a ’legbecsesebb embert’ vesztették el
·         özvegyének pénzt utalnak ki

Σ Milyen volt tehát Kopjáss? Mi a felelőssége? Van-e? Hogyan látja a narrátora korabeli Magyarország helyzetét?
·         Kopjássban minden olyan képesség megvolt, ami alkalmassá tette volna állása magas szintű betöltésére.
·         A bürokrácia pókhálóját nem tudta lesöpörni.
·         Egyedül nem szállhat szembe egy hadsereggel.
·         Móricz súlyos vádat mond ki a társadalomról: a kiskirályok irányítják az országot, nem lehet hatalmukat se gyöngíteni, se megszüntetni
·         De Kopjáss nemcsak alkalmas lehetett volna a főügyészi posztra, de gyáva is volt.
·         Naivitása is közrejátszott bukásában.
·         Áldozata és támogatója is volt a rendszernek.

Kopjáss belelátott a legkeményebb csalásokba. Ez volt a legfőbb bűne. Gyávasága és naivitása eltörpül emellett. Ígértek neki villát, nem kapta meg. Amíg bólogatott, addig fel tudták használni. Semmilyen panamában nem volt benne. Mihelyt megpiszkálta a gépezet egy láncszemét, farkasként ugrottak rá. Nem volt mivel zsarolni, mert senkinek nem ártott. Amikor rálátott a Boronkay-ügyre, s szorongathatták nagybátyja csalásával, akkor törhették volna be igazán. Erre nem volt hajlandó. Az egykor  a tanyasi parasztok szerencsétlen életéért küzdő tanácsnok elbukott, de nem akart tovább süllyedni.
            Halála
·         lehet tiltakozás?
·         lehet a kétségbeesés?
·         lehet a szégyen megjelenési formája?
Nőalakok a műben
·         ahogy Móricz életében is ott van a két típusú nő, úgy Kopjásséban is
·         Lina jó társa volt Kopjássnak
·         a családjáért élt
·         gondosan vezette a háztartást
·         férjét óvta a hivataltól
·         kívülről szemlélve ő élesebben látta férje állásának veszélyeit
·         Kopjáss nem fogadta el Lina kritikáját (nem hagyja szárnyalni)

·         szeretett egy különc művészi hajlamú, de leginkább tehetségtelen unatkozó úrinőt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése